درباره خودروها
تكنولوژي خودروها به زبان ساده
undefined undefined ماه undefined
باتري 6

الكتروليت باتريBattery Electrolyte

الكتروليت باتري سربي اسيدي محلول رقيق شده اسيد سولفوريك ميباشد. لازم است مقدار آب و اسيد سولفوريك به دقت و نسبت معين با يكديگر مخلوط شود . اين نسبت معين در به صورت .......

آب

اسيد سولفوريك

پيمانه اي

8

3

در صد حجمي

73%

27%

درصد وزني

63%

37%

توجه : در اكثر باتري سازي ها (خودمان) نسبت آب به اسيد را 4 به 1 انتخاب ميكنند كه معادل 75% آب و 25% اسيد ميباشد كه نزديك به نسبت حجمي 73% به 27% است ( گرچه دقيق نيست)

چگالي (جرم حجمي ) اين محلول در دماي 15 درجه سانتيگراد 1.28 گرم بر سانتي متر مكعب ( يا همان 1280 كيلوگرم بر متر مكعب) ميباشد . اين عدد با تغييرات دما و فشار هوا تغيير ميكند

تاثيرات دمايي : به ازاي افزايش هر 1.5 درجه دما مقدار 0.001 گرم بر سانتي متر مكعب ( 1 كيلوگرم بر متر مكعب) از عدد اصلي 1.28 گرم بر سانتي متر مكعب (يا 1280 كيلوگرم بر متر مكعب) كم ميشود . مثلا جرم حجمي استاندارد در دماي 21 درجه عبارت است از

4= 1.5÷ 6 6=15-21

1276= 4-1280 4=1× 4

يعني در دماي 21 درجه سانتيگراد جرمي حجمي الكتروليت بايد 1276 كيلوگرم بر متر مكعب (1.276 گرم بر سانتي متر مكعب ) باشد.

اگر جرم حجمي را در يك دماي معين داشتيم بايد آن را به دماي 15 درجه برگردانيم سپس در مورد آن تصميم بگيريم(برعكس روش بالا جمع ميكنيم ). دانستن مقدار چگالي به ما كمك ميكند كه بفهميم آن باتري به شارژ شدن نيازي دارد يا نه .

مثال: چگالي الكتروليت در دماي 27 درجه 1210 كيلوگرم بر متر مكعب ميباشد . آيا اين باتري به شارژ نياز دارد يا خير؟

8= 1.5÷ 12 12= 15-27

1218 = 8 + 1210 8= 1× 8

با مقايسه عدد 1280 و 1218 و اختلاف اين دو عدد متوجه ميشويم باتري به شارژ نياز دارد

(( هر كسي ميدونه چطوري فرمولهاي نوشته شده تويWord رو كه با Equation Editor نوشته شده توي وبلاگ وارد بكنه يه ندايي هم به ما بده انشاءالله يك در دنيا صد در آخرت نصيبتون بشه --- بهروز ))

نكته : براي تشخيص شارژ بودن معمولا محدوده اي وجود دارد كه طبق آن بايد به شارژ بودن باتري نظر داد ( كه آنرا در بخش روشهاي شناسايي شارژ باتري اورده خواهد شد )

توجه : هيچگاه از آب لوله كشي براي تهيه التروليت استفاده نكنيد. آب مورد استفاده بايد آب خالص ( آب مقطر ) باشد ميتوان اين آب را ار لوازم يدكي ها در بطري هاي آماده تهيه كرد يا از آب جوشيده و سپس خنك شده استفاده نمود ؛ يا اينكه برفك يخچال را آب كرده از آن استفاده كنيم

نكته بسيار مهم :هنگام تهيه الكتروليت ابتدا آب را در يك ظرف پلاستيكي (لگن) ريخته سپس به آرامي اسيد را به آن اضافه كنيد . حتي بهتر است يك سطح شيبدار پلاستيكي تهيه كرده و اسيد را از بالا روي آن بريزيم تا به آرامي وارد لگن آب شود. اين كار به دليل انجام واكنش شديد بين آب و اسيد سولفوريك و گرما زا بودن اين واكنش ميباشد . در صورت اضافه شدن سريع اسيد به آب دماي محلول به شدت بالا رفته به حد جوش ميرسد و محلول به اطراف ميباشد

سطح الكتروليت در هر خانه باتري بايد حد معيني باشد كه اگر بيشتر از آن شود احتمال ريختن آن در شتابهاي ناگهاني يا ترمزهاي شديد وجود دارد و اگر كمتر از حد معين باشد قسمتي از صفحه باتري در معرض هوا قرارگرفته به به مرور خراب ميشوند.

ظرفيت باتري

روشهاي مختلفي براي تعيين مقدارظرفيت يك باتري توسط انجمن بين المللي باتري ( Battery Council International=BCI) ارايه شده است كه 4 روش به ترتيب اهميت عبارتند از :

الف .آمپر گرداندن ميل لنگ در شرايط سرد= تست باتري در شرايط سرد (Cold Cracking Amps=CCA ):

اين مقدار نشاندهنده توانايي يك باتري براي كار در شرايط سرد ميباشد و برابر است به مقدار آمپري كه يك باتري در دماي 0 درجه فارنهايت (17.8- درجه سانتيگراد )ميتواند از خود خارج كند بدون اينكه ولتاژ باتري كمتر 7.2 ولت شود

ب: آمپر گرداندن ميل لنگ = تست باتري (Cracking Amps = CA )

مانند روش قبلي منتها در دماي 32 درجه فارنهايت (تقريبا 7.7 درجه سانتيگراد). البته رابطه اي تقريبي وجود دارد كه ميتوان اين دو عدد (CCA) را به ( CA) تبديل نمود

CA= CCA×1.25

ج: ظرفيت ذخيره باتري (Reserve Capacity=RC )

مدت زماني كه باتري بتواند در دماي 80 درجه فارنهايت ( 26.7 درجه سانتيگراد) جريان 25 آمپر بدهد بدون اينكه ولتاژ كل آن كمتر از 10.5 ولت شود. باتري بايد بتواند در صورت خراب شدن سيستم شارژ در زمان نسبتا طولاني نيازهاي الكتريكي خودرو را مرتفع كند .

د: آمپر-ساعت

حاصلضرب شدت جريان در زماني است كه آن باتري ميتواند اين شدت جريان را تامين كند. واحد آن آمپر ساعت (Ah ) ميباشد.

ساعت × شدت جريان = ظرفيت

مثلا اگر ظرفيت يك باتري Ah 60 است يعني ميتواند

مدت 60 ساعت جريان 1 آمپري را تامين كند (60 × 1 = 60 )

يا مدت 1 ساعت جريان 60 آمپري را تامين كند ( 1× 60 = 60 )

يا مدت 20 ساعت جريان 3 آمپري را تامين كند ( 20 × 3 = 60)

.................

نكته : هنگامي كه آمپر از باتري كشيده ميشود نبايد ولتاژ باتري كمتر از 10.5 ولت شود .

عواملي كه در تغيير مقدار ظرفيت باتري موثر هستند عبارتند از :

تعداد صفحات باتري ، مساحت صفحات باتري ، دما ، مقدار الكتروليت و چگالي الكتروليت ميباشد

پلاك باتري

براي استفاده بهتر از هر وسيله اي لازم است اطلاعاتي در مورد آن وسيله به ما داده شود .محلي كه اين اطلاعات در انجا ثبت ميشود را پلاك مشخصات ميگويد . باتري ها نيز داراي پلاك مشخصات ميباشند.شركت هاي توليد كننده باتري روشهاي مختلفي را براي اين كار دارند . مثلا گروهي تمام اطلاعات مورد نياز را روي پوسته باتري كنار ه درج ميكنند . گروهي نيز در چند نقطه مختلف اين اطلاعات را قرار ميدهند. در اينجا سعي بر ان است كه تمام اطلاعاتي كهميتوان به عنوان يك مشخصه باتري ثبت كرد بيان شود.

  1. كد استاندارد : هر نوع باتري توليدي داراي يك كد استاندارد ميباشد . متداول ترين نوع استاندارد براي باتري ها ، استاندارد DIN است.

  1. ولتاژ : يكي از مهمترين مشخصه هاي يك باتري كه حتما تمام توليد كنندگان باتري بايد آنرا روي باتري درج كنند مقدار ولتاژ خروجي باتري ميباشد. ولتاژ باتري خودرو ها بين 6 ولت تا 42 ولت ( خودروهاي برقي ) ميباشد.

  1. ظرفيت باتري : حداقل يكي از موارد ذكر شده كه نشاندهنده ظرفيت باتري ميباشند . (در ايران معمولا آمپر- ساعت و تست در شرايط سرد)

  1. سايز باتري : براي مشخص كردن ابعاد باتري . در ادامه جدول سايزهاي استاندارد باتري هاي خودرو آمده است

12 Volt Automotive

باتري 12 ولتي خودرو

BCI Group Size

سايز باتري

WBI Part Number

كد باتري

Cranking Performance

تست باتري

Reserve Capacity

ظرفيت ذخيره

BCI Maximum Overall Dimensions (Inches)

ابعاد به اينچ

@0F

سرد

@32F

معمولي

@80F

Length

طول

Width

عرض

Height

ارتفاع

22F

X22F

390

490

80

9.5

6.875

8.313

C22F

390

490

80

9.5

6.875

8.313

22NF

C22NF

350

440

65

9.438

5.5

8.938

24

24-7

700

825

125

10.25

6.812

8.875

X24

600

750

100

10.25

6.812

8.875

C24H

580

715

102

10.25

6.812

8.875

C24

530

660

90

10.25

6.812

8.875

A24

420

525

70

10.25

6.812

8.875

24F

24F-7

700

875

155

10.25

6.812

8.875

X24F

600

750

100

10.25

6.812

8.875

C24FH

580

715

102

10.25

6.812

8.875

C24F

530

660

90

10.25

6.812

8.875

A24F

420

525

70

10.25

6.812

8.875

25

C25

570

710

100

9.063

6.875

8.875

26

X26

500

625

85

8.188

6.812

8.063

C26

500

625

85

8.188

6.812

8.063

A26

500

625

85

8.188

6.812

8.063

27

27HD

700

875

125

12.063

6.812

8.875

X27

560

700

100

12.063

6.812

8.875

27F

X27F

560

700

100

12.5

6.812

8.875

29NF

A29NF

420

525

100

13

5.5

8.938

34

C34

575

720

110

10.25

6.812

7.812

35

C35

570

710

100

9.063

6.875

8.875

53

A53

330

405

69

13

4.688

7.5

55

X55

450

560

75

8.625

6.063

8.375

C55

450

560

75

8.625

6.063

8.375

58

X58

575

720

90

9.438

7.25

7

C58

460

575

80

9.438

7.25

7

58R

C58R

460

575

80

9.438

7.25

7

60

A60

440

480

127

13

6.25

8.75

62

X62

460

575

80

8.938

6.438

8.875

C62

460

575

80

8.938

6.438

8.875

64

X64

600

750

110

11.688

6.438

8.875

65

C65

850

1060

150

11.375

7.5

7.563

A65

850

1060

150

11.375

7.5

7.563

70

X70

500

625

90

8.188

7.063

7.75

C70

500

625

90

8.188

7.063

7.75

A70

500

625

90

8.188

7.063

7.75

74

74-825

825

1015

155

10.25

7.25

8.75

X74

690

860

??105

10.25

7.25

8.75

C74H

580

715

102

10.25

7.25

8.75

C74

500

625

95

10.25

7.25

8.75

A74

420

525

75

10.25

7.25

8.75

75

X75

575

720

105

9.063

7.063

7.75

C75

575

720

105

9.063

7.063

7.75

78

C78

550

690

130

10.25

7.063

7.75

39

239

245

310

40

8.25

6.875

6.875

41

X41

610

760

110

11.563

6.875

6.875

42

X42

425

530

75

9.563

6.812

6.812

45

X45

390

490

70

9.438

5.5

8.938

46

C46

510

625

80

10.25

6.812

8.875

47

C47

460

575

100

9.5

6.875

7

48

C48

550

690

70

10.938

6.875

7.063

49

C49

750

940

90

13.938

6.875

6.938

51

C51

435

540

70

9.375

5.063

8.875

51R

C51R

435

545

70

9.375

5.063

8.875

  1. تاريخ توليد : با توجه به محدود بودن عمر باتري لازم است مصرف كننده از تاريخ توليد و تاريخ مصرف باتري آگاه باشد. شركتهاي توليد كننده روشهاي مختلفي براي ارائه اين دو تاريخ دارند كه در شكل زير يك نمونه آمده است.

  1. شماره سريال سازنده :برخي باتري ها اين شماره روي باتري حك ميگردد و معرف مشخصات سازنده ( تاريخ ثبت كارخانه،نئع كارخانه و... ميباشد )

از A تا M براي ماه توليد (A=ژانويه .......M= دسامبر) و عدد براي روز توليد

برچسب‌ها: